زرتشت پدر ايران باستان
درود بر ايرانيان

 

نامداران زرتشتی


۱. آريو برزن يكي از سرداران بزرگ تاريخ ايران است كه در برابر يورش اسكندر مقدوني به ايران زمين، دليرانه از سرزمين خود پاسداری كرد و در اين راه جان باخت و حماسه (دربندپارس) را از خود در تاريخ به يادگار گذاشت.در جنگ دربندپارس، آخرين پاسداران ايران، با شماري اندك، به فرماندهي آريابرزن، در برابر سپاهيان پرشمار اسكندر دلاورانه دفاع كردند و سپاهيان مقدوني را ناچار به پس نشيني نمودند....

۲. آرتمیس نخستين زن دريانورد ايراني است كه در حدود 2480 سال پيش، فرمان درياسالاري خويش را از سوي خشايارشاه هخامنشي دريافت كرد و اولين بانويي ميباشد كه در تاريخ دريانوردي جهان در جايگاه فرماندهي دريايي قرار گرفته است. در سال 484 پيش از ميلاد، هنگامي كه فرمان بسيج دريايي براي شركت در جنگ با يونان از سوي خشايارشاه صادر شد، آرتميس يكي از فرمانروايان سرزمين كاريه (يكي از بخشهاي سوريه كنوني) با 5 فروند كشتي جنگي كه خود فرماندهي آنها را در دست داشت، به نيروي دريايي ايران پيوست. در اين جنگ كه ايرانيان موفق به تصرف آتن شدند، نيروي زميني ايران را 80۰ هزار پياده و 80 هزار سوار تشكيل ميداد و نيروي دريايي ايران شامل 1200 كشتي جنگي و 3 هزار كشتي حمل ونقل بود. آرتميس در سال 480 پيش از ميلاد در جنگ سالامين Salamine كه بين نيروي دريايي ايران و يونان درگرفت، شركت داشت و دلاوريهاي بسياري از خود نشان داد و با ستايش دوست و دشمن روبرو شد.

3. آرش : ملقب به کمانگير . پهلوان ايراني در عهد منوچهر شاه که در تير اندازي سر آمد زمان خود بوده است که در جنگ ميان منوچهر و افراسياب قرار بر پرتاب کردن تيري ميگذارند تا مرز ميان ايران و توران را تعين کند آرش از طربستان تيري پرتاب کرد که در مرو فرود آمد و بعد از آن جانش را در راه ايران زمين فدا نمود ....

۴. آريه : سردار معروف و بزرگ ايراني که به حمايت از پادشاهي کورش کوچک برخواست....

۵. زوپير(زوپيروس) فرمانده گارد جاويدان سردار شجاع سپاه داریوش بزرگ بود که نقش بزرگی را در فتح بابل بدست داريوش ايفا کرد.

6. حكيم ابوالقاسم فردوسي شاعر حماسه سراي ايراني در سال 329 يا 330 هجري قمري در قريه فاز يا پاز طابران طوس به دنيا آمد. او از دهگانان طوس و از خاندانهاي اصيل آنجا بود. در آن روزگار‚ دهگانان تلاش ميكردند در برابر ارزشهاي جديدي كه دين اسلام مطرح ميكرد‚ سنتها و آداب اجدادي خود را حفظ كنند و شايد اعظم انگيزه فردوسي براي نظم شاهنامه از همين تمايل دروني و نژادي سرچشمه مي گرفت. فردوسي زندگي آسوده و مرفهي داشت‚ اما به مرور زمان سرمايه خويش را صرف تنصيف شاهنامه كرد.كاخ رفيع و ارجمند ادب پارسي‚ بر ستونهايي سترگ كه از ديرباز مايه افتخار ايران و ايراني بوده و هستند‚ بنا شده است. شعر پارسي با تلاش و كوششي كه شكوه اين زبان را از فرش به عرش رسانده اند‚ از چنان عظمتي برخوردار است كه جهان با همه گستردگي ادبيات و هنر خود‚ در برابر ارجمندي بلامنازع شعر پارسي سر تعظيم فرود مي آورد..... فردوسی زنده کننده زبان فارسی بود ( روحش شاد )


۷. آذرپادمهراسپندان : موبدان موبد و دانشمند بزرگ زمان ساسانی که در تدوین و جمع اوری نسک مختلف اوستا کوشش بسیار کرد و امروز از او پندنامه و اندرزنامه های اخلاقی بزرگی بجای مانده است...

۸. آذرفرنبغ فرخزادان : هیربد زرتشتی و دانشمند و حکیم بزرگی که گرد اورنده و نویسنده کتاب بزرگ دینکرد در زمان مامون عباسی بوده این کتاب مشتمل بر بسیاری از دانش نامه های مزدیسنا است که میرفت پس از حمله تازیان به فراموشی سپرده شود...

9. اسفندیار جهان پهلوان ایرانی، در روایات ملی پسر کی گشتاسب پادشاه کیانی است. دراوستا نام وی بیش از دو بار نیامده است با این همه وی یکی از پهلوانان نامی و از جمله قهرمانان جنگ های مذهبی می باشد که برای انتشار دین بهی روی داده اند.

۱۰. جمشید یکی از پادشاهان اسطوره‌ای ایرانی است که در اوستا نیز نام او آمده‌است.پسر تهمورث - چهارمين پادشاه پيشدادي . که جشن نوروز را بنيان نهاد و رسوم و آيين هايي شادي براي ايرانيان بر جا گذاشت...

۱۱. رستم ملقب به تهمتن . پهلوان بزرگ ايران . فرزند زال و رودابه . نواده سام و مهراب کابلي که در عهد کيقباد و کيکاوس و کيخسرو با تورانيان جنگيد و از خود دلاوري ها و رشادتهاي شگفت انگيز بر جاي گذاشت....

۱۲. سندباد يکي ديگر از قيام کنندگان بر عليه حکوتهاي غارتگر اعراب در ايران که به جان و مال و ناموس ايرانيان تجاوز ميکردند . او اهل نيشابور بود و پس از اينکه منصور خليفه عباسي - ابومسلم خراساني را کشت وي در نيشابور به خونخواهي از ابومسلم که فردي ايراني و وطن پرست بود برخواست و قيام کرد که در نهايت با شصت هزار نفر از يارانش توسط اعراب بيابانگرد و کشتارگر کشته شد .

۱۳. فریدون پادشاه پیشدادی بود که با یاری کاوه آهنگر برضحاک ستمگر چیره شد. او پادشاه جهان گشت و آنگاه جهان را میان سه پسرش سلم؛ تور و ایرج بخشید.در شاهنامه از شاهان ستوده و نیک ایران است...

14. کاوه آهنگر در زمان پادشاهی ضحاک ستمگر، شیطان در قالب آشپزی به دربار وی رفت و غذاهای خوشمزه ای برای ضحاک پخت. و به عنوان پاداش خواست که بر شانه های ضحاک بوسه زند. در اثر این بوسه شيطانی دو مار سياه بر شانه های ضحاک رویید و همان دم آشپز ناپديد شد. این بار شيطان به عنوان يک پزشک به دربار ضحاک آمده و تجويز کرد که بايد هر روز به مارها مغز سر دو جوان خورانده شود. ضحاک نیز دستور داد هر روز دو تن از جوانان برومند سرزمين را کشته و مغز آنان را به مارها بدهند.کاوه آهنگر نيز که مانند خيلی های ديگر از ظلم و ستم ضحاک به تنگ آمده بود، پيشبند چرمين آهنگری خود را بر سر نيزه زد و با ياری مردم ضحاک را شکست داده و فريدون را بر اورنگ پادشاهی نشاند. بعدها این پرچم که نشان سربلندی و پايداری ملت ایران بود به درفش ملی کاويانی تبديل شد.


۱۵.کیومرث نخستين پادشاه و بنيانگذار سلسله پيشدادي در هزاران سال پيش . نام وي در اوستا گيومرتا آمده است و ذکر شده است که زرتشتيان او را نخستين انسان ميدانند . در زمان او مردم در غارها و کوهها بودند و بدن خود را با پوست حيوانات مي پوشاندند .

۱۶. كورش بزرگ فرزند كمبوجيه و ماندانا اولين كسي بود كه فلات ايران را براي نخستين بار در تاريخ زير يك پرچم در آورد و پادشاهي ايران را تشكيل داد...( مراجعه شود به پستکوروش بزرگ)

babak


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

اهورمزدا در دین زرتشت

 

اهورمزدا به معنی هستی  بخش ابر دانا   یا  خرد کل باشنده  و یا به زبان ساده تر و به گفته روانشاد فردوسی توسی    خداوند جان و خرد  آن نیروی فراگیر و جهانی می باشد که  همه چیز  در  دست اوست  و از اوست. به گفته دیگر تمامی آفریده ها ، نمود های گوناگونی هستند ؛ از این نیروی کلی  که دارای سه ویژگی  بنیادین می باشد : هستی ــ آگاهی  ــ

آ فرینندگی

 نتیجه ای که از گاتها گرفته می شود و سنت زرتشتی هم ، که بر آیند فرهنگ و باورهای پدران و مادران ماست و همچنین دانش روز بر آن گواهی می دهد این است که مرگ تنها نقطه پایانی برای وجود تنی یا جسمانی بوده و روان به هستی خود در ابعادی دیگر و خارج از زمان ومکان  ادامه می دهد.روانهای نادرست و بد کردار به خانه ی دروغ یا دوزخ بر می گردند تا  زمانی که راست و درست شده و به زندگی جاودان دست یابند که خانه سرود است و جایگاه اندیشه ی  نیک و جای رامش و آرامش روان.

 

روی هم رفته دین زرتشت با بکن ها و نکن ها سر و کار ندارد و تنها اصول و پایه ها هستند که قوانین جاری و همیشگی بوده و هماهنگی با آنها تضمین کننده ی خوشبختی و رستگاری انسانهاست. دستورات دینی کلی است و هدف تندرستی و سلامت تن وروان است. مسائلی مانند روزه گرفتن در دین زرتشتی نیست ؛ در عین حال سنت زرتشتی بر این است که  زرتشتیان دست کم  چهار روز گوشت نمی خوررند؛ بعضی هم اساسا سبزی خوارند. این خوبی دین است. مسئله آدم و حوا در دین زرتشتی نیست، بنا بر این جنگی هم بین طرفداران نظریه تکامل و طرفداران نظریه خلقت پیش نمی آید.

در کتاب مقدس زرتشتیان گاتها راجع به حقوق زن و یا سهم ارث او و فرزندان او و مانند اینها احکامی وجود ندارد که عمل بر خلاف آنها ، مغایر دین باشد. همچنین آموزش زبان فارسی به جوانان تا آنجا که امکانات اجازه دهد ، از اسرار بقا و پایداری جامعه زرتشتی خواهد بود.

به هر روی بر اساس دین و سنت ، هر فرد زرتشتی وظیفه هائی دارد ؛ از جمله ی  این شایستگی ها چنین هستند :

1.     راستی  یا اشایی و دوری از دروغ

2.     میانه روی و گرامی داشت پدر و مادر

3.     پاکی و پاکیزگی و سالم نگاه داشتن محیط زیست

4.     کار و آبادانی و دانش آموزی و دانش پراکنی

5.     ستایش و پرداختن به زیبائی و هنر

6.     کمتر خوردن گوشت جانوران ، از همین روست که زرتشتیان چهار روز وهمن ، ماه ، گوش و رام را در هر ماه  از خوردن گوشت و یا کشتن جانوران به قصد خوردن آن را پرهیز می کنند.

 

babak

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

قانون اشا

نگرش آیین زرتشت به جهان هستی، پیروی و پیوستن به قانون اشا است. از دیدگاه او خداوند جان و خرد، جهان را بر پایه هنجاری آفریده که بر تمام هستی حکمفرماست و او این هنجار و نظم حساب شده را اشا می نامد. استواری قانون اشا بر جهان هستی بازتاب اراده و خواست پروردگار است. انسان باید خود را با هنجار هستی، همگام و همراه سازد. راستی و درستی، مهر و فروتنی و فروزه های نیک انسانی را در خود پرورش دهد. تا با هنجار اشا همراه و همگام شود. قانون اشا، نیروی هماهنگ کننده جهان هستی است و هیچ پدیده ای از اتم تا کهکشان وجود ندارد که بر پایه این هنجار هماهنگ استوار و پایدار نباشد.

 

babak
 

 

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

دین

دین از واژه دئنه در اوستا آمده و به معنای (وجدان آگاه) یعنی (نیروی تشخیص خوب از بد) بر پایه خرد و با آزادی و اختیار است در این بینش، انسانی دیندار است که بر مبنای دانایی می اندیشد و با کمک منش نیک خود آزادانه راه اشا را برای بهزیستی و رستگاری خود و دیگران بر می گزیند و با همین نگرش و آزادی، در دو جهان مادی و معنوی مسئول می گردد و سرانجام بر اساس اصل کنش و واکنش، نتیجه گزینش خود را دریافت می کند.

 

babak

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

گات ها

یعنی (سرودهای پاک) این نام را مردمی که پیام اشوزرتشت را دریافته و به کار بسته اند، بر پایه ایمان و درک خود بر آن گذاشته اند، پیام گات ها در بیان اشو زرتشت، مانتره است که (کلام اندیشه بر انگیز) معنی می دهد. از دیدگاه گات ها شایسته است تا زندگی مادی انسان با طبیعت، سازگار و هماهنگ باشد. در بینش مینوی و عرفانی انسان باید با یاری وهومن دریچه دل خود را به سوی راز هستی بگشاید تا روشنایی حقیقی اهورایی را مشاهده کند.

سخن گات ها تنها برای دانایان است زیرا نادان و جاهل، بر پایه احساسات تند و بی منطق خود را رفتار و حرکت می کند و گوش شنوایی برای پیام اهورایی ندارد. هنگامی که دانا اندیشه راستی را فراگرفته بر می گزیند، باید دانش و بینش خود را به دیگران، به ویژه افراد نا آگاه برساند تا پندار بافی و خرافات از جامعه انسانی رخت بر بندد.

 

babak

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

سوی پرستش

پیروان آیین زرتشت که خود را مزد یسنی یعنی پرستندگان مزدا (خداوند) نیز می گویند، در نیایش های خود با تن و روانی پاک رو به سوی (روشنایی)، خداوند را سپاس گفته نیایش می کنند. زرتشتیان به گاه نیایش، زندگی سرشار از آرامش و آسایش و بهروزی را برای نیک اندیشان روزگار آرزو می کنند و آتش را در کنار سه عنصر دیگر یعنی آب، خاک و هوا گرامی می داشته و از آتشکده ها به نشانه مهر و پاکی در محل زندگی خود پاسداری می کنند.

آنان از روشنایی آتش، همانند نورهای دیگر، به عنوان پرستش سو (قبله) به هنگام نیایش بهره می گیرند.

ایرانیان از سال های پیش، آتش را به عنوان نماد موجودیت خود یا به عبارتی پرچمی برای هویت ملی خود در نظر داشتند و به آن افتخار می کردند زیرا آتش از بین برنده ناپاکی ها و روشن کننده تاریکی ها است. گرما و انرژی آتش، چرخهای صنعت و پیشرفت را به چرخش می آورد. آتش درونی انسان است که اندیشه او را به خرد بی پایان اهورایی پیوند می زند. بنابراین زرتشتیان به پیروی از نیاکان خود همچنان آتش را گرامی داشته، نه اینکه آن را پرستش کنند بلکه از روشنایی آتش به عنوان قبله به هنگام نیایش بهره می گیرند.

 

babak

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

احترام به چهار عنصر اصلی در دین زرتشت :

در مزدیسنا به پاک نگه داشتن عناصر چهار گانه اهمیت خاصی داده شده است.در زرتشت نامه آمده است :

 

بکوشید تا گوهران هر چهار          بدارند  پاکیزه  و  بی  غبار

ز باد لطیف و ز آب  روان           ز رخشنده آتش ز خاک گران

 

در اثر اهمیت دادن به پاکی چهار عنصر بوده که ایرانیان سعی  میکرده اند آنها را آلوده نکنند و آب و هوا و خاک و آتش یعنی محیط زیست را پاک و تمیز نگاه دارند و خانه را در جایی بلند که دارای آب و هوای پاکیزه است بسازد.

امروزه که آلودگی محیط زیست بصورت یکی از مسائل بزرگ در آمده میتوانیم پی ببریم , تا چه حد آئین مزدیسنا دور بین بود و پیروی از اصول آن تا چه حد از مسائل و مشکلات جهان را بر طرف میسازد.

 

babak

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

لهجه دری(گورونی) و لزوم پاسداری از آن

زرتشتيان امروز در ايران ، به زباني با هم حرف مي زنند كه خود به آن « دري » يا « گوروني » مي گويند . دري زرتشتي داراي لهجه هاي گوناگون است .

 لهجه نرسی آبادی،خرمشاهي ، كوچه بيوكي ، شريف آبادي و ... كه گويشهاي اين مكان ها در بعضي كلمات و شيوه بيان اختلاف دارند و متمايزند و براي اهل زبان ، خود نشانه اي است كه مي تواند زادگاه هر كس را تعيين كند ، و مي توان از روي لهجه گوينده تشخيص داد كه هر كس از كدام ناحيه آمده است . گاهي تقليد لهجه ها وسيله اي براي شوخي و تفريح بوده ، كه امروزه براي نسل جوان شناخته شده نيست و به فراموشي سپرده شده است . گمان مي رود اين زبان كه ريشه در زبان كهن ايراني دارد پيش از رواج فارسي در منطقه يزد همگاني بوده و براي آنجا زبان بومي مردم به شمار مي رفته است . به مرور زمان ، در برابر نفوذ روز افزون فارسي ، بين عامه مردم منسوخ و فراموش شده است، اما زرتشيان نيز ، هر يك گونه اي از آن را نگاه داشته اند و آن را به عنوان زبان ويژه خود به كار برده اند.

 

babak

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |

پنج روز پنجه :

پنج روز باقی مانده از سال پنجه نامیده میشود برای نامیدنشان از اسامی پنج بخش گاتها استفاده شده و از این رو آنها را ( پنج روز گاتابیو ) نیز مینامند که عبارتند از :

اهنود : بزرگی

اشتود : خوشبختی

سپنتمد : نیروی افزاینده

وهوخشتر : شهریاری نیک

وهیشتوایش : بهترین آرزو

چون هر چهار سال یکبار سال 366 روز و سال کبیسه میباشد آن روز اضافی را اورداد یعنی اضافی میخوانند لازم به تذکر است که  در مورد مراسم دینی (سال یا روزه) به جای اورداد ، وهیشتوایش دوم بکار میرود و در سال بعد که اورداد وجود ندارد آن مراسم در روز وهشتواش برگزار میشود و این پنج شش روز را هنگام خواندن اوستا از ماه گاتابیو میدانند.

 

babak

 

نوشته شده در تاريخ 25 ارديبهشت 1389برچسب:, توسط بابك |